KTEP - El Paso, Texas

David Folkenflik

Copyright 2021 NPR. To see more, visit https://www.npr.org.

SARAH MCCAMMON, HOST:

Copyright 2021 NPR. To see more, visit https://www.npr.org.

SCOTT SIMON, HOST:

Updated Saturday at 1:23 p.m. ET

The acting CEO of the U.S. Agency for Global Media continued her sweep of federally funded international broadcasters to remove leaders linked to former President Donald Trump.

Copyright 2021 NPR. To see more, visit https://www.npr.org.

ARI SHAPIRO, HOST:

Updated at 9:37 p.m. ET

Michael Pack resigned Wednesday as the CEO of the federal agency over the Voice of America and other federally funded international broadcasters after a turbulent seven-month tenure. He leaves the U.S. Agency for Global Media with a Trumpian legacy of ideological strife, lawsuits and scandal, his departure effective just two hours after the swearing-in of President Biden, who requested him to leave.

President Biden invoked what he called seven "common objects we, as Americans, love" in Wednesday's inaugural address. Biden's embrace of the seventh — "the truth" — offered a pointed critique of his predecessor (though never by name), the media and the nation itself.

The new president of the federally funded Radio Free Asia network most recently ran a consulting company from Boise, Idaho that has represented foreign governments and interests. Among them is Taiwan.

That connection has startled veterans of the international broadcaster.

"Are you serious?" said Libby Liu, who led Radio Free Asia for 14 years. "I don't think it's appropriate for a registered lobbyist for a foreign government to be leading a free-press organization, even democracies we support and admire."

Updated 12:48 p.m.

Among some prominent Republicans, inside social media companies and in other major institutions throughout society, a reckoning has erupted following the violent attack on the U.S. Capitol last week.

Not at the Fox News Channel, however. On the contrary, the network that has helped shape conservative politics in the U.S. for more than two decades has yet to acknowledge how the heated rhetoric radiating from its shows and stars may have helped inspire the pro-Trump rampage.

Voice of America White House reporter Patsy Widakuswara was reassigned Monday evening just hours after pressing Secretary of State Mike Pompeo on whether he regretted saying there would be a second Trump administration after President-elect Joe Biden's victory was apparent.

Updated 9:48 a.m. ET

An influential group of more than 20 public radio stations in major cities across the country are condemning the actions of The New York Times and its star host of the hit podcast The Daily, Michael Barbaro, in addressing the collapse of the newspaper's award-winning audio series Caliphate.

An internal review by The Times found it had failed to heed red flags indicating that the man it relied upon for an extended narrative about the allure of terrorism could not be trusted to tell the truth.

Copyright 2021 NPR. To see more, visit https://www.npr.org.

AUDIE CORNISH, HOST:

Copyright 2021 NPR. To see more, visit https://www.npr.org.

AILSA CHANG, HOST:

Copyright 2021 NPR. To see more, visit https://www.npr.org.

STEVE INSKEEP, HOST:

Michael Pack's stormy tenure over the federal agency that oversees government-funded broadcasters abroad — including Voice of America — appears to be coming to a close. Yet President Trump's appointee has sparked an internal outcry by taking bold steps to try to cement his control over at least two of the networks and shape the course of their journalism well into the Biden administration.

Late last week, The New York Times issued one of its biggest mea culpas in years. The nation's leading newspaper returned a Peabody award and a citation as a finalist for the Pulitzer Prize after retracting the core of its hit podcast series Caliphate.

In seeking to restore faith in its journalism, however, The Times may have demonstrated the persistence of some of the problems at the heart of this scandal. The paper's top editor participated in a podcast to help correct the record and to say, as he put it, "we got it wrong."

Copyright 2021 NPR. To see more, visit https://www.npr.org.

ARI SHAPIRO, HOST:

Updated at 9:33 p.m. ET

The New York Times has retracted the core of its hit 2018 podcast series Caliphate after an internal review found the paper failed to heed red flags indicating that the man it relied upon for its narrative about the allure of terrorism could not be trusted to tell the truth.

The newspaper has reassigned its star terrorism reporter, Rukmini Callimachi, who hosted the series.

Robert R. Reilly is taking the reins at the Voice of America with extreme, publicly stated views on some subjects that may complicate his mission of sharing news and U.S. values with vast audiences around the globe.

Updated at 12:08 a.m. ET on Wednesday

The Trump appointee who runs the government's overseas broadcasters reassigned the head of the Voice of America on Tuesday as part of a broad effort to install supporters of the president before the Biden administration comes to power.

U.S. Agency for Global Media CEO Michael Pack is intending to name as VOA director Robert Reilly, an outspoken conservative ally who briefly served in the job under President George W. Bush nearly two decades ago.

Copyright 2021 NPR. To see more, visit https://www.npr.org.

ARI SHAPIRO, HOST:

The U.S. Office of Special Counsel, a federal watchdog, disclosed Wednesday that it had found "a substantial likelihood of wrongdoing" at the parent agency of the Voice of America under the leadership of the CEO appointed by President Trump.

Updated at 3:03 p.m.

Right now, Newsmax TV is trying to outfox Fox News.

No media outlet has done more to bolster President Trump over the past four years than Fox News. Yet the acknowledgment by Fox's reporters, anchors and even many opinion hosts that Democratic nominee Joe Biden won the election has provided an opening for the network's much smaller rival to peel off Trump's fans.

Copyright 2020 NPR. To see more, visit https://www.npr.org.

RACHEL MARTIN, HOST:

The Fox News Channel has reached a private settlement with the parents of the slain Democratic National Committee staffer Seth Rich. The network had baselessly reported in May 2017 that Rich leaked thousands of Democratic party emails to Wikileaks during the height of the 2016 presidential campaign.

Updated at 3:09 p.m. ET

The chief executive over the Voice of America and its sister networks has acted unconstitutionally in investigating what he claimed was a deep-seated bias against President Trump by his own journalists, a federal judge has ruled.

Pages